De voksnes rolle

I Nokken er vores rolle blandt andet at sørge for at understøtte børnene i deres udvikling, så børnene får en god oplevelse, når der f.eks. udføres pædagogiske aktiviteter. Vi finder det vigtigt at være forberedt til vores pædagogiske aktiviteter. Med dette menes at vi faciliterer, samt finder de ønskede materialer frem, som skal benyttes til aktiviteterne.
Ligeledes er vores rolle at sætte rammerne for aktiviteten f.eks. om den er voksenstyret/børnestyret, støtte op om børnene samt guide dem igennem aktiviteterne. Således at vi kan være nærværende under aktiviteten, så der kan skabes de bedste forudsætninger for at sikre trivsel, udvikling og læring for den enkelte barn/børnegruppe. Vores mål er ligeledes, at børnene i størst mulig grad selv får ejerskab til aktiviteten, og gennem egen aktive deltagelse kan være igangsættende og deltagende i børnefællesskabet. Dermed kan vi som voksne undgå en alt for styrende rolle, og børnenes egen motivation og engagement kommer i fokus.
Vores rolle er dels at være den vidende men også være den forklarende, når børnene stiller spørgsmål om f.eks. naturen og naturfænomener. Vi vil således selv være rollemodellerne i forhold til at være den/de nysgerrige og frembringe og vække nysgerrigheden hos børnene og i aktiviteten være undersøgende med børnene.
Ydermere består vores rolle i at sammensætte børnegrupperne efter deres udviklingsniveau og færdigheder. Således at fokus er på barnets individuelle behov, for at vi som voksne bedst kan støtte, og skabe rum for trivsel, udvikling og læring. Vores rolle er også at understøtte barnets opnåede færdigheder men samtidig også kunne udvikle, udvide og støtte op om de nye tilegnede færdigheder.