TIlknytning til vuggestuen

Der er 3 vuggestuegrupper i Nokken.

Når vi modtager et nyt barn og dets familie lægger vi vægt på, at både I og jeres barn føler jer velkomne i huset.

En medarbejder taler med jer om, hvordan starten i institutionen skal forløbe.

Vi anbefaler at man som minimum sætter 14 dage af til at tilknytte sit barn til vuggestue. Det betyder ikke at du som forældre skal være med i vuggestuen i 14 dage, men når barnet føler sig tryg i sine nye omgivelser, får det mulighed for at være her lidt alene, men oplever at mor eller far kommer og henter kort tid efter. På den måde trapper vi lige så stille  op i længden af dagen.

Der er nogle ”faser”/milepæle, som jeres barn skal igennem under indkøringen:

1) at se vuggestuen og være nogenlunde tryg her sammen med den af jer, der kører barnet ind

2) at være i vuggestuen alene

3) at spise i vuggestuen alene

4) at sove i vuggestuen

5) at have en normal længde dag

6) at blive helt tryg i vuggestuen

Vi synes det er vigtigt, at både I og vi giver os tid til, at barnet kan falde til.

At være alene:

Første gang jeres barn skal være i vuggestue alene, kan I fx gå en tur eller sætte jer ind i personalestuen og drikke en kop kaffe. Aftal et tidspunkt med os om, hvornår I kommer igen.

Afsked:

Når I siger farvel til barnet er det vigtigt, at det bliver kort, enkel og tydeligt. Det forvirrer barnet meget, hvis i går og kommer igen flere gange.

For nogle forældre kan det være svært at aflevere Jeres barn til os, men I må stole på, at vi tager godt hånd om Jeres barn og er ærlige, når vi fortæller om, hvordan barnet har det.

Det kan være afgørende for barnet, at forældrene signalerer, at det er OK for dem, da det vil smitte positivt af på barnets oplevelse af det at gå i vuggestue. Barnet vil således have de bedste forudsætninger for at kunne møde den nye verden - åbent og nysgerrigt.

At spise:

Nogle børn spiser ikke så meget i den første tid, de er i vuggestue, men appetitten vender tilbage efter et stykke tid.

Husk at meddele personalet og køkkenet, hvis der er madvarer jeres barn ikke kan tåle, så tager ”madmor” hensyn til det.

At sove:

Hvis jeres barn sover flere gange om dagen, tager vi selvfølgelig hensyn til det. Hvis vi fornemmer, at jeres barn kan klare det, vil vi måske forsøge at ”trække” luren, så han/hun f.eks. kan spise med resten af stuen… men altid med respekt for barnet.  Det er en god idé at have et yndlings-legetøj hjemmefra. Det giver ekstra ro og tryghed.

Samtale:

Efter ca. 3-4 måneder vil vuggestuen tilbyde Jer en samtale, hvor vi taler om tilknytningen og barnets trivsel i vuggestuen. Vi kan f.eks. tale om:

Hvordan har det været for jer, som familie, at starte i Nokken ?
Hvad har I oplevet af positive ting?
Hvordan reagerer dit barn på at være i vuggestuen?
Hvordan oplever I den daglige kommunikation omkring jeres barn?
Forslag til forandringer i forbindelse med start i vuggestuen?