Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Nokken
Mobil menu

Studerende

Uddannelsesplan for de studerende i Amager klynge B

(se de forskellige praktik-planer vedhæftet nederst)

 

Velkommen til praktik i Amager klynge B

Vi ser frem til at møde dig og byde dig velkommen til en klynge med mange muligheder.

Vi ønsker, at du bliver fagligt udfordret i din praktik og føler dig mere rustet i det pædagogiske fag.

 

I Amager klynge B forventer vi, at du er engageret, fleksibel, nysgerrig og viser gå på mod.

Samarbejde og arbejdsfællesskab er prioriteret højt både på den enkelte institution og på tværs af klyngen, og vi ser frem til du bliver en del af dette.

 

Vi ønsker at give vores studerende de bedste udgangspunkter for at få en optimal og lærerig praktikperiode.

 

Amager klynge B består af fire institutioner på Amager/Islands Brygge.

Klyngens ledelse består af: En klyngeleder samt en eller to pædagogiske ledere på hver af de fire institutioner. Lederne udgør tilsammen klyngens ledelsesteam.  

Fællesvision for Klyngen: Mod til at lykkes så vi får succes

Vi er en klynge med høje faglige ambitioner. Vi skal fra efteråret 2021 arbejde med at udvikle en fælles klyngeprofil omkring Natur, bevægelse og leg. Sprogarbejdet skal være gennemgående, idet vi anerkender, at barnet får større muligheder i livet, når sproget er bredt og varieret.

Hver institution har sine egne karakteristika for ønsker til dette arbejde. Vi skal ikke være ens, men være sammen og noget fælles.

Vi vil have succes med forældresamarbejdet, så forældrene oplever, at vi er sammen om børnene.

Vi vil have succes med arbejdsfællesskabet, så vi spiller hinanden gode og løfte ri fællesskab.

Ikke mindst skal børene have succes, så de tør være sig selv sammen med andre, og de tør møde verden.

 

 

Information om de fire institutioner: 

 

Nokken: Nokken er en integreret 0-6 års institution i Københavns Kommune. I Nokken er vi normeret til 88 børnehavebørn og 36 vuggestuebørn.

Nokken ønsker at være en attraktiv daginstitution, som forældre og pædagogisk personale ønsker at være en del af. Vi vil have nærværende vokse, der har en god kontakt til børnene, og hvor vi gennem anerkendelse sørger for, at børnene udvikler sig gennem relationer og lærer sig selv og omverdenen at kende.

Vores fornemmeste opgave er at opbygge og skabe et stærkt fundament for børnenes udvikling, læring, trivsel og dannelse gennem vores arbejdsfællesskab.
I Nokken arbejder vi teamorganiseret, og alle børn er alle voksnes ansvar.
I Nokken er barnet tilknyttet en fast base, i daglig tale ”stue”. Med dette menes at barnet møder ind om morgenen i sin base. Her har barnet sin garderobe og holder morgensamling med de samme børn og voksne hver dag. Derefter er børnene delt op fra kl. 9:30 til efter frokost i aktivitetsgrupper på tværs af vuggestueteamet og børnehaveteamet. Grupperne hedder på nuværende tidspunkt (oktober 2019) yngste, mellem og storegruppen i både vuggestuen og børnehaven.
Børnene er delt op efter alder og udvikling.

Børnene er de vigtigste, og vores ambition er, at vi voksne medvirker til, at de bliver nysgerrige, modige, glade og finder deres egen succesfulde plads i verden.

 

Snorretoppen: I Snorretoppen arbejder vi i en teamstruktur

Vi har 3 teams i vuggestuen:  
Grønt team med 36 børn og 9 voksne, Rødt team 36 børn med 9 voksne og Lilla team med 24 børn og 6 voksne.
Vi har 3 teams i børnehaven: Blåt team med 66 børn og 9 voksne, Gult team med 44 børn og 6 voksne og Orange team med 44 børn og 6 voksne.
Alle voksne i teamet har ansvaret for at samarbejde omkring alle teamets børns udvikling og trivsel.

Hvert barn har tilknyttet en primær voksen. Primærpædagogens rolle er at tage imod familierne, når børnene starter i vuggestue/børnehave.

Når et barn starter i vuggestue/børnehaven vil barnet følge sin primærpædagog i aktivitetsgruppe indtil pædagogen vurderer, at barnet er trygt og klar til at indgå i et fællesskab med andre børn og voksne i teamet. Alle børn er forskellige og deres nysgerrighed til omverden varierer, derfor vil det være individuelt hvornår barnet er klar til dette. 
Vi arbejder med et læreplanstema i 2 måneder og alle aktivitetsgrupper har tilknyttet en fast voksen i de 2 måneder.

 

 

Børnehuset i Gullfossgade:  I Idrætsinstitutionen Børnehuset i Gullfossgade hersker barndommen. Her bliver man altid modtaget med glæde, og vi lægger vægt på at tage os tid til hinanden.

Børnehuset har en unik vuggestue med tre universer samlet i én institution. I stuen bor Dykkerne. Eventyrene går på opdagelse på 1. sal, og oppe på 2. har Astronauterne langt til himlen. Børnehusets Udflytterbørnehave er en idræt- og natur børnehave, der ligger i naturskønne omgivelser i Kagerup ved Gribskov ca. 40 min. kørsel fra København.

Den røde tråd i vores pædagogiske praksis tager udgangspunkt i barnet i bevægelse (pædagogisk idræt). Det handler om barnets tre primærsanser: balancesansen, følesansen og muskel/ledsansen. Undersøgelser viser, at fokus på pædagogisk idræt udvikler børnenes kreativitet, handlekompetence, bevægelsesglæde, sprog, sociale kompetence, etik og moral.

Vi vil skabe en kultur, hvor denne udvikling og dannelse foregår og fremmes gennem pædagogisk idræt. På den måde styrker vi børnenes fysiske, kognitive, sociale og psykiske udvikling.

 

 

Børnehuset ved Volden: Bygningen er en ældre dame, som i 2016 har været igennem en større renovering. Nu fremstår institutionen tidssvarende, med en indretning som understøtter børnenes læring og udvikling.  

I Børnehuset ved Volden har vi 3 vuggestue teams og 1 børnehave team:  
I stuen ligger Rødt team hvor der er 63 børnehavebørn og 10 voksne

På 1 sal ligger gult team hvor der er 24 vuggestuebørn og 6 voksne.

På 2 sal ligger Grønt team hvor der er vuggestuebørn og 6 voksne.

På 3. sal ligger Blåt team hvor der er 12 vuggestueørn og 3 voksne.

De voksne i teamet har ansvar for alle børns trivsel og udvikling samt tilrettelæggelse af sjove og lærerige aktiviteter og lege i det daglige.
Hvert barn har tilknyttet en primærpædagog, hvis rolle er at tage imod familien, når barnet starter i vuggestue/børnehave.

Når et barn starter i vuggestue/børnehave, vil barnet følge sin primærpædagog i en aktivitetsgruppe, indtil pædagogen vurderer, at barnet er trygt og klar til at indgå i et fællesskab med andre børn og voksne i teamet. Alle børn er forskellige, og deres nysgerrighed til omverden varierer, derfor vil det være individuelt, hvornår barnet er klar til dette. 

Vi arbejder ud fra et årshjul med temaer over året, hvor læringsmålene i den styrkede læreplan er udgangspunktet for vores planlægning. 

 

 

Vigtig info fra Praktikhåndbogen, pædagoguddannelsen 2014 revideret juni 2020.

 

Ifølge Uddannelsesbekendtgørelsens § 8, tilrettelægges den studerendes tilstedeværelse på praktikstedet på følgende måde:

 

1. praktik tilrettelægges som ulønnet praktik med 32 arbejdsdage med et gennemsnitligt timetal på seks timer pr. dag og herudover med tre studiedage på professionshøjskolen.

 

2. og 3. praktik tilrettelægges som lønnet praktik. De to praktikperioder tilrettelægges hver over 6 måneder, med et gennemsnitligt ugentligt timetal på 32,5 timer. Heri indgår 10 studiedage på professionshøjskolen. En studiedag opgøres med 6½ time i den studerendes arbejdsplan.

 

4. praktik tilrettelægges som en ulønnet praktik og fordeles over 16 arbejdsdage med et gennemsnitligt timetal på seks timer.

 

Rådgivning, vejledning, supervision og evaluerende møder med den studerende ligger inden for den studerendes normale arbejdsuge. Det skal fremgå af praktikbeskrivelsen og uddannelsesplanen, hvordan praktikvejledningen er organiseret (Uddannelsesbekendtgørelsens § 9).

 

Du vil få udleveret følgende materialer: En praktikmappe, der indeholder følgende

 

  • Den styrkede pædagogiske læreplan for den institution, du er i praktik
  • Velkomstfolder og Personalehåndbog for din egen praktikinstitution.
  • Skema og plan for vejledning
  • Plan for møder og andet
  • Forskellige aftaler og samarbejder, som du skal kende til.

 

Vejledningstyper: I vores klynge får du tilbudt

 

  • Vejledning med praktikpædagog
  • Kollegial vejledning i hverdagen
  • En samtale med den pædagogiske leder om organisationsopbygning
  • Såfremt du har en særlig interesse en samtale med klyngeleder om politisk opbygning, overenskomster, forvaltningsret/forståelse osv. Det aftales på forhånd, hvad du ønsker at høre noget om.
  • Fællesvejledning/netværksmøder på tværs af klyngens institutioner.

 

Forventningerne fra institutionerne til de studerende afklares og planlægges ved forbesøget og når vi udfylder praktikdokumentet med læringsmål.

Dokumenter

Den studerendes plan for 1. praktik

Shape Created with Sketch.

Den studerendes plan for 2. praktik

Shape Created with Sketch.

Den studerendes plan for 3. praktik

Shape Created with Sketch.