Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Nokken
Mobil menu

Måltidet

DET PÆDAGOGISKE MÅLTID I NOKKEN

I Nokken er måltiderne en betydningsfuld situation hvor børnene og voksne fungerer som forbilleder for hinanden, dette bidrager til at udvikle børnenes spisevaner, madglæde- og mod på lyst til mad.   Samtidig kan de voksne understøtte interaktioner børnene imellem, så de lærer af og med hinanden. I den sociale samspil under måltider, udvikles børns sproglige og kommunikative kompetencer; der opstår samtaler om masser forskellige emner fra børnenes oplevelser, mange gange er selve maden samtalens emne, ved frokost bord er nogle gange fortællinger om hvad børnene spiser hjemme, hvem laver mad derhjemme og hvad de hver enkelte kan lide og ikke kan lide etc..

I Nokken tager vi madhensyn til disse børn der har allergi og eller må ikke få en bestemt mad på grund af kultur/religion. Vi snakker om det med børnene og vores oplevelser er at børnene forstår at vi er forskellige med forskellige behov

De voksne i Nokken spiser sammen med børnene og er nysgerrige omkring maden, vi inviterer børnene til at smage på maden, og lytter og respekterer børnenes grænser ved måltiderne.

I Nokken er børnenes inddragelse og medbestemmelse taget i betragtning på forskellige måder.

I vuggestuen starter vi med FORMIDDAGENS CAFE, inde på stuerne, der bliver serveret lidt frugt, brød og vand, børnene bestemmer om de vil spise og drikke.

Til frokost er rammerne lidt mere strukturerede, vi deler os i grupper, børnene dækker bord og i det omfang de kan, skal selv øser maden og hælde vand fra den lille kande i deres glas, de voksne hjælper der hvor børnene har bruge for. I vuggestuen bestemmer børnene fra mellem gruppe og store gruppen selv om de vil have hægesmæk på. Vi opfordrer børnene i at smøre selv jeres mad og rydder op efter sig selv.     

Til eftermiddagens mad, forsætter vi med selvhjulpenhed, børnene smør selv jeres brød og hælder mælk/vand fra den lille kande, gruppe størrelse afhænger af børnenes sovevaner.

Måltiderne er en meget dynamisk situation i Nokken, vi bestræber os for at børnene for en god oplevelse af den.