Nokken

Vores pædagogiske grundlag

Vores daglige pædagogiske praksis i Nokken vil altid tage udgangspunkt i det enkelte barns udvikling og ressourcer, vi ser barnet som et kompetent og selvstændigt individ. For at vi som voksne kan understøtte barnet i sin udvikling i et fællesskab med plads til alle, er det vores opgaver er sikre at barnet er i et konstant udviklende læringsmiljø.
Barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse er afhængig af og udvikles positivt, når det indgår i relationer, der bygger på anerkendende, nærværende og troværdige voksne, som barnet kan spejle sig i. Den tryghed og respekt, der ligger i disse værdier, tror vi på, danner grundlag for, at barnet udvikler et positivt selvbillede og selvværd, som gør, at barnet tør være sig selv sammen med andre og har tiltro til egne evner, så barnet har mod til at møde den mangfoldighed, der er i verden.
I forhold til barnets sociale udvikling tillægger vi det en stor værdi, at vi som voksne er ansvarlige for at give alle børn mulighed for at indgå i et fællesskab ved at skabe inkluderende læringsmiljøer og legefællesskaber med udgangspunkt i børneperspektivet.
Vi er bevidste om, at vi som voksne skal give plads og muligheder for, at barnet kan opnå så mange erfaringer som muligt ved at være den støttende, motiverende og udfordrende faktor i barnets hverdag. Vi er ligeledes bevidste om at skabe motivation for at lære, hvor legen er den grundlæggende/centrale motivationsfaktor. Vi er opmærksomme på udvikling af legeevner således, at barnet tilegner sig legefærdigheder, førend barnet kan blive en aktiv deltager i de legende fællesskaber, som danner rammen for læreplanen. Vi ved, at vi som voksne giver indtryk i hverdagen som kommer til udtryk i legen.
Vi mener at ovenstående forudsætter professionelle og fagligt kompetente personaler, der er engagerede, reflekterende og nysgerrige på barnet. Samtidig mener vi, at den bedst mulige forudsætning for, at barnet trives og udvikles, er afhængig af et tæt og ligeværdigt samarbejde med forældrene, hvor vi møder hinanden med gensidig respekt i åben dialog, så vi i fællesskab skaber sammenhæng i barnets liv.